Jogurty, to co najlepsze z mleka

Gru 4, 2013 przez

Jogurty, to co najlepsze z mleka

Jogurt zawiera te same składniki odżywcze co mleko. Jedna szklanka jogurtu naturalnego ma podobną wartość odżywczą, jak szklanka mleka, ale zawiera o 50% więcej potasu, wapnia i magnezu. Związek Polskich Przetwórców Mleka realizuje kampanię „Jogurt na dobry dzień”, akcentując dobroczynny wpływ jogurtu na organizm człowieka. Jogurt to produkt mleczny fermentowany, który otrzymywany jest z mleka pasteryzowanego ukwaszonego przez odpowiednie kultury bakterii. Korzystny wpływ jogurtów na zdrowie człowieka ma związek z wartością składników odżywczych zawartych w jogurcie. Jogurty są lepsze od mleka, ponieważ dostarczają organizmowi większe ilości witamin i minerałów. W porównaniu z tradycyjnym mlekiem jogurt jest bogatszy w wapń. W 350 ml jogurtu naturalnego 2% tłuszczu znajduje się tyle samo wapnia co w 0,5 l mleka 2% lub 1,5% tłuszczu. Wapń w głównej mierze odpowiada za prawidłową budowę układu kostnego u dzieci wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój kości, natomiast u dorosłych pomaga utrzymać zdrowe kości. Niedobór wapnia w organizmie może prowadzić do osłabienia układu kostnego, a w konsekwencji nawet do odwapnienia kości, czyli osteoporozy. Wapń bierze również udział w prawidłowej pracy układu nerwowego i mięśni oraz wspiera prawidłowe funkcjonowanie enzymów trawiennych. Organizm człowieka 3 razy szybciej dokonuje trawienie jogurtu niż zwykłego mleka. Jogurt jest łatwo trawiony w organizmie za sprawą żywych kultur bakterii. To one nadają jogurtowi kwaśny smak i zmieniają laktozę (cukier mleczny) w łatwiej przyswajalny przez organizm kwas mlekowy. Dzięki temu jogurty mogą być spożywane przez osoby z nietolerancją laktozy. Częściowy rozkład laktozy w fermentowanych produktach mlecznych sprawia więc, że są one lepiej przyswajane przez dorosłych, niż mleko. Produkty mleczne są wyłącznym źródłem laktozy w ludzkiej diecie, dlatego ta właściwość jogurtu jest niezwykle ważna.

Jogurt w porównaniu do mleka zawiera ponad 20% więcej witamin z grupy B, które pełnią ważne role w organizmie. Witamina B12 jest niezbędna do utrzymania zdrowego układu nerwowego oraz do produkcji czerwonych krwinek. Pozytywnie wpływa na pamięć i przyczynia się do powstawania białek i DNA. Niedobór witaminy B12 w organizmie jest przyczyną anemii, opóźnienia wzrostu, zaburzeń neurologicznych, a także biegunek i depresji. W jogurcie jest pięciokrotnie więcej witaminy B9 (kwas foliowy) niż w mleku. Witamina B9 wpływa na mózg i system nerwowy oraz pomaga w rozwoju noworodków. Zmniejsza ryzyko zachorowań na raka, a także pobudza krew do szybszego krążenia. Niedobór kwasu foliowego może wywoływać stany lękowe i depresyjne, bezsenność, z pamięcią, kołatanie serca, szybsze siwienie włosów, brak apetytu. Poza tym witamina B9 zwiększa ilość czerwonych krwinek.Jogurt ma wyższą zawartość białka niż mleko, ponieważ dodawane jest do niego przed kondensacją mleko w proszku. Białko zawarte w jogurcie jest 2–3-krotnie szybciej trawione przez organizm człowieka, ponieważ bakterie jogurtowe rozkładają białka częściowo już podczas produkcji jogurtu. Dodatkowo jogurt ułatwia syntezę i wchłanianie żelaza. Niskie pH jogurtu powoduje, że wapń, fosfor i magnez przybierają formę jonową, co sprzyja ich wchłanianiu w jelicie. W jogurtach znajdują się „szlachetne” szczepy bakterii, które aktywują komórki odpornościowe, a także zwiększają ilość przeciwciał. Bakterie te wzmacniają i odnawiają mikroflorę jelit, pobudzają system obronny organizmu, tworzą naturalną barierę przed szkodliwymi bakteriami, a także pomagają redukować wydzielanie gazu, a zatem zmniejszają wzdęcia. Naturalny jogurt działa jak lekarstwo przeciwbiegunkowe. Jogurt z probiotykami odbudowuje właściwą mikroflorę przewodu pokarmowego zniszczoną przez zażywanie antybiotyków oraz hamuje rozwój bakterii gnilnych. Mleko i wytwarzane z niego jogurty odgrywają istotną rolę w żywieniu, ponieważ zawierają niezbędne składniki odżywcze. Są cennym źródłem białka, wapnia i witamin z grupy B. Spośród produktów mlecznych, jogurty najskuteczniej zaopatrują organizm w wapń. Ponadto, białko mleczne znajdujące się w jogurcie należy do jednych z najlepiej przyswajanych białek pożywienia. Dorośli powinni spożywać produkty mleczne minimum 2 razy dziennie, a dzieci 3–4 razy dziennie. Ze względu na wartość odżywczą składników w jogurcie, warto aby 1 porcję zalecanych produktów mlecznych stanowił właśnie jogurt.

Związek Polskich Przetwórców Mleka realizuje kampanię „Jogurt na dobry dzień”, której celem jest edukacja społeczeństwa na temat zalet spożywania jogurtu.

Powiązane posty

Tagi

Podziel się

Zostaw wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany.