Jak przygotować malucha na przedszkolne wyzwania?

czerwiec 19, 2017 przez

Jak przygotować malucha na przedszkolne wyzwania?

Potrzeby żywieniowe dziecka zmieniają się wraz z jego wzrostem i rozwojem. Przedszkolak potrzebuje więc jadłospisu, który zaspokoi jego rosnące zapotrzebowanie na składniki odżywcze i pozwoli na pełne wykorzystanie jego możliwości.

Wyniki rekrutacji do przedszkoli zostały już ogłoszone – dumni rodzice jeszcze bardziej dumnych trzylatków zaczynają już kompletowanie najmodniejszej garderoby i poszukiwania plecaczków w kształcie biedronki lub misia. Wkraczają w ten sposób wspólnie ze swoimi pociechami w okres przedszkolny – czas wielu radości zarówno dla malucha jak i jego rodziców. Dzieciom dołączenie do grupy Motylków lub Stokrotek daje szansę zawierania nowych przyjaźni i spędzania czasu z rówieśnikami, a ich opiekunowie z łezką w oku obserwować mogą pierwsze poważne role w przedstawieniach i odbierać coraz bardziej zaawansowane w formie laurki na Dzień Matki i Dzień Ojca. Jest to jednak także okres nowych wyzwań, do których należy m.in. zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania dziecka na składniki odżywcze potrzebne do zapewnienia dalszego prawidłowego rozwoju mózgu i funkcji poznawczych oraz właściwego przebiegu reakcji odpornościowych, odpowiedzialnych za ochronę malucha przed infekcjami.

Dziecko w wieku przedszkolnym* zwiększa swoje zapotrzebowanie m.in. na:

  • Cynk: +67%,
  • Żelazo: +43%,
  • Witaminę C: +25%,
  • Witaminę A: +12,5%.

Jak zaspokoić zapotrzebowanie przedszkolaka na te składniki?

Składnik Witamina A Witamina C Żelazo Cynk
Zapotrzebowanie na dobę 450 IU 50 mg 10 mg 5 mg
Przykłady produktów, które pozwolą na zaspokojenie zapotrzebowania
  • 1800 ml mleka krowiego
    (7 szklanek),
  • 91 g dyni
    (1/2 szklanki startego warzywa),
  • 50 g żółtka
    (2,5 sztuki)
  • 1667 g brzoskwiń (20 sztuk)
  • 543 g jabłek
    (3 średnie sztuki),
  • 417 ml mleka NAN OPTIPRO® 5
    (około 1,5 szklanki),
  • 76 g truskawek (garść)
  • 10 L mleka krowiego
    (40 szklanek),
  • 2 kg piersi
    z indyka,
  • 345g cielęciny
  • 472 g ugotowanej kaszy gryczanej (ok. 3,5 szklanki),
  • 455 ml mleka NAN OPTIPRO® 5 (prawie 2 szklanki),
  • 313 g schabu

 

Wyniki badań sprawdzających jakość diety polskich dzieci w wieku 13-36 miesięcy są zaś, niestety, niepokojące. Już w okresie żłobkowym w jadłospisie ponad połowy maluchów za mało było2:

  • witaminy D ważnej dla mocnych kości – dzieci zaspokajały średnio 18% zapotrzebowania,
  • witaminy E – średnie spożycie wynosiło 52%,
  • folianów – średnio dzieci przyjmowały 53% zapotrzebowania
  • żelaza, które jest składnikiem istotnym dla prawidłowego rozwoju u dziecka funkcji poznawczych (m.in. umiejętność spostrzegania, sprawność językową, pamięć, uwagę i koncentrację) – średnio 64% normy.

Dodatkowo, średnie spożycie białka aż 3-krotnie przekraczało poziom zalecany przez ekspertów.1 Kolejny problem stanowi fakt, iż maluszki otrzymywały niewiele ponad połowę dziennej zalecanej porcji mleka i mlecznych napojów fermentowanych2, stanowiących ważne źródło wapnia.

Jak powinna wyglądać dieta przedszkolaka?

Nieprawidłowości takie, zarówno niedobory jak i nadmiary składników odżywczych, nie wpływają korzystnie na kształtujący się właśnie organizm. Warto więc już teraz, na kilka miesięcy przed niezwykle ważnym pierwszym dniem w przedszkolu, zwrócić uwagę na jadłospis dziecka. Dzięki temu, wkraczając w nowy, ważny etap życia, będzie do niego dobrze przygotowane.

 

  • Posiłki.

 

Każdy mechanizm, by móc dobrze funkcjonować potrzebuje stałego dostępu do wysokiej jakości paliwa. Maluchowi energii i składników odżywczych niezbędnych do bieżącego funkcjonowania, nauki i zabawy, ale również długofalowego rozwoju, dostarczają właśnie odpowiednio skomponowane posiłki, które powinny być równo rozłożone w ciągu całego jego dnia. Brak dodatkowych przekąsek między nimi sprawi, że maluch chętniej spożyje serwowane mu posiłki w zaplanowanych porach.

 

  • Warzywa i owoce.

 

Jeśli spożywane przez dziecko posiłki powstają w domu, warto przygotować listę warzyw i owoców, które maluch akceptuje oraz tych, które regularnie mu serwujemy. Jeśli jest pod opieką żłobka można skorzystać z obserwacji „cioć”, by dowidzieć się, które z produktów są jedzone chętnie, a które pozostają nietknięte. Dzięki temu łatwiej będzie ocenić jak bardzo bogaty i różnorodny jest to zestaw i na ile wykorzystujemy możliwości, jakie dają preferencje dziecka. Oczywiście, im bardziej kolorowe będą to kombinacje, tym lepiej – dania będą ciekawsze, a jednocześnie zapewniać będą szerszy wachlarz składników odżywczych niezbędnych dziecku. Warzywo lub owoc powinny być uwzględniane w każdym posiłku w ciągu dnia. Aby nieco urozmaicić formę ich serwowania, warto podawać je, np. w postaci kolorowych sałatek i surówek, deserów oraz stworzonych specjalnie z myślą o najmłodszych soków owocowych lub owocowo-warzywnych, najlepiej przecierowych.

 

  • Produkty zbożowe.

 

Kaszki dla niemowląt i małych dzieci świetnie sprawdzą się także w diecie starszaków – by lepiej dopasować je do potrzeb i preferencji dziecka wystarczy dodać do nich pokrojone świeże owoce, dzięki którym posiłek stanie się kolorowy i bardziej atrakcyjny. Obok nich warto serwować już także coraz grubsze kasze, jak gryczana czy jaglana, różnorodne pieczywo, również wypiekane z mąki razowej, kolorowy ryż oraz różnokształtne makarony. Nie tylko są one źródłem ważnych składników, ale także pomogą kształtować smakosza, który za kilka lat z przyjemnością będzie kosztował nowych smaków.

 

  • Produkty mleczne.

 

W dalszym ciągu stanowią ważny element diety dziecka, dostarczając m.in. ważnych dla zdrowych kości wapnia i witaminy D. Tu także duże znaczenie ma różnorodność – jogurty, kefiry, maślanka, sery czy mleko będą zarówno:

  • dobrą bazą do śniadań i kolacji (owsianka, placuszki), jak i
  • ciekawym elementem mniejszych posiłków (II śniadanie i podwieczorek), gdzie serwować je można w formie deserów z owocami lub uwielbianych przez dzieci koktajli.  

Szczególnym produktem z tej grupy są mleka stworzone specjalnie z myślą o przedszkolakach jak dostępne od niedawna NAN OPTIPRO® 5, zawierające wysokiej jakości białko OPTIPRO®. Jest to mleko modyfikowane JUNIOR wzbogacone w witaminy i składniki mineralne przeznaczone dla dzieci po 2,5 roku życia. Stanowi odpowiedź na zdiagnozowane już nieprawidłowości w dziecięcym menu – opisane wyżej niedobory i nadmiary składników odżywczych. Obecność witamin A, D, E, folianów, żelaza i cynku oraz ściśle kontrolowana ilość białka mają na celu lepsze dostosowanie wartości odżywczej posiłków do zmieniających się potrzeba malucha.

 

  • Mięso, ryby, jaja.

 

Chociaż na steki może być jeszcze za wcześnie, produkty z tej grupy świetnie sprawdzą się w zupie, w formie pulpecików, jako dodatek do kanapek lub kolorowych sałatek. Obok kurczaka i indyka warto podawać również cielęcinę, królika czy chudą wieprzowinę (schab, szynka). 1-2 razy w tygodniu na talerz trafić powinien obiadek rybny – zawarte w tłustych rybach morskich kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają rozwijać wzrok i mózg u dzieci.

 

  • Zdrowe tłuszcze.

 

Orzechy, nasiona, pestki, oliwa z oliwek czy oleje roślinne są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym wspomnianych już kwasów omega-3. Tłuszczu w diecie dzieci nie należy się obawiać – ich mózg, który w dalszym ciągu intensywnie się rozwija, w dużej mierze zbudowany jest właśnie z tego składnika!

 

  • Woda.

 

Zaspokaja pragnienie, pomaga dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, wspiera utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała, uczestniczy w przebiegu wielu reakcji wewnątrz organizmu – woda jest niezbędna do życia. Ilość wody, jaką w ciągu dnia powinien wypić maluch łatwo można wyliczyć znając jedynie jego masę ciała:

  • W przypadku dzieci o masie ciała 11-20kg: 1000 ml + 50 ml na każdy kilogram powyżej 10 kg;
  • W przypadku dzieci o masie ciała >20kg: 1500 ml + 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg.

Tak przygotowany do przekroczenia przedszkolnego progu maluch będzie gotów, by radośnie podjąć nowe wyzwania.

 

 

* porównano zapotrzebowanie dzieci w wieku 1-3 lata i 4-6 lat

1 Weker H., Barańska M., Riahi A., Dyląg H., Strucińska M., Więch M., Kurpińska P., Klemarczyk W., Rowicka G.: Analiza wartości energetycznej i odżywczej diet dzieci w wieku 13-36 miesięcy – badanie ogólnopolskie. Probl Hig Epidemiol 2013, 94(1): 116-121

2 Weker H., Hamułka J., Więch M., Głowacka K.: Analysis of Nutrition of children in Warsaw day nurseries in view of current reccomendations. Journal of Pre-Clinical and Clinical Research, 2010, Vol 4, No 1, 063-067

Zostaw wiadomość

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.