Ile to jest jedna porcja?

Sty 23, 2019 przez

Ile to jest jedna porcja?

Wszyscy wiedzą, że należy jeść warzywa i owoce, które powinny obowiązkowo znaleźć się również w diecie dzieci. Co to jednak oznacza w praktyce? Na pytania odpowiadają eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Warzywa i owoce to niezwykle istotny element diety dzieci. Znajdują się u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla dzieci i młodzieży, tuż nad aktywnością fizyczną.

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?
Warzywa i owoce są nie tylko źródłem korzystnego dla zdrowia błonnika pokarmowego, ale też wielu witamin w tym C, beta-karotenu, K, folianów, składników mineralnych, takich jak potas, jak i licznych, prozdrowotnych substancji bioaktywnych np. flawonoidów, polifenoli. Składniki te są niezbędne dla zdrowia oraz prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. Dodatkowo regularnie spożywane zapobiegają cukrzycy typu 2, otyłości, nadciśnieniu, niedokrwiennej chorobie serca i niektórym nowotworom.

Ile porcji warzyw i owoców powinno znaleźć się w codziennej diecie dziecka?
Minimum 5, co oznacza, że można zjeść ich więcej z korzyścią dla organizmu. Należy pamiętać o odpowiednich proporcjach – więcej warzyw niż owoców.

Ile to jest jedna porcja?
Porcja to orientacyjnie 80-100 g, czyli wcale nie tak dużo. Jeśli chodzi o warzywa to np. średni pomidor, dodany do śniadania, ? średniej papryki do drugiego śniadania, ? szklanki gotowanego szpinaku do obiadu i 3 różyczki brokuła do kolacji. W przypadku owoców może być to 8 dużych truskawek do owsianki na śniadanie czy banan na podwieczorek.

Jakie warzywa i owoce wybierać?
Najlepiej zdecydować się na te sezonowe. Trzeba postawić też na różnorodność, ponieważ żadne warzywo czy owoc nie zawiera wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. W tej kwestii można kierować się kolorami, które dużo mówią o właściwościach danego warzywa i owocu, dlatego najlepiej łączyć te, o różnych kolorach.

Jak jeść warzywa i owoce?
Surowe, gotowane, pieczone. Warto jednak częściej sięgać po surowe, ponieważ takie zawierają więcej cennych składników.

Podziel się

Zostaw wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany.